Jaarverantwoording 2018

Basisbegroting

Financieel terugkijken

Financieel terugkijken

Lasten per taakveld

Begroting na wijziging

Werkelijk

Verschil

2018

2018

2018

N/V

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

7.285

7.729

444

N

6.2 Wijkteams

3.932

3.918

-14

V

6.3 Inkomensregelingen

53.480

51.657

-1.822

V

6.4 Begeleide participatie

14.025

14.119

94

N

6.5 Arbeidsparticipatie

5.732

5.466

-266

V

6.6 Maatwerkvoorziening (WMO)

2.076

2.091

15

N

6.71 Maatwerkdienstverlening 18+

24.308

24.611

304

N

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-

19.735

26.709

6.974

N

6.81 Ge-escaleerde zorg 18+

19.906

17.736

-2.170

V

6.82 Ge-escaleerde zorg 18-

3.173

3.305

132

N

Totaal lasten

153.651

157.341

3.690

N

Baten per taakveld

Begroting na wijziging

Werkelijk

Verschil

2018

2018

2018

N/V

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

-18

-202

-185

V

6.2 Wijkteams

-6

0

6

N

6.3 Inkomensregelingen

-41.363

-41.502

-139

V

6.4 Begeleide participatie

0

0

0

N

6.5 Arbeidsparticipatie

0

-268

-268

V

6.6 Maatwerkvoorziening (WMO)

0

-4

-4

V

6.71 Maatwerkdienstverlening 18+

-2.226

-1.609

618

N

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-

0

-485

-485

V

6.81 Ge-escaleerde zorg 18+

-550

-696

-146

V

6.82 Ge-escaleerde zorg 18-

0

0

0

N

Totaal baten

-44.163

-44.766

-603

V

Saldo per taakveld

Begroting na wijziging

Werkelijk

Verschil

2018

2018

2018

N/V

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

7.268

7.526

259

N

6.2 Wijkteams

3.926

3.918

-8

V

6.3 Inkomensregelingen

12.117

10.156

-1.961

V

6.4 Begeleide participatie

14.025

14.119

94

N

6.5 Arbeidsparticipatie

5.732

5.198

-534

V

6.6 Maatwerkvoorziening (WMO)

2.076

2.087

11

N

6.71 Maatwerkdienstverlening 18+

22.082

23.003

921

N

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-

19.735

26.223

6.488

N

6.81 Ge-escaleerde zorg 18+

19.356

17.039

-2.316

V

6.82 Ge-escaleerde zorg 18-

3.173

3.305

132

N

Totaal saldo

109.488

112.575

3.087

N

Verschillen:
In de verschillenanalyse worden alleen de verschillen toegelicht tussen begroting en werkelijk die niet voortkomen uit kapitaallasten en de meerjarige incidentele projecten. Zie hiervoor de toelichting onder 2.2 Basisbegroting.

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Het nadeel op de lasten en het voordeel op de baten zijn voornamelijk veroorzaakt voor meerjarig incidentele projecten.

6.3 Inkomensregelingen
Het voordelig saldo op de inkomensregeling wordt voor 864.000 euro veroorzaakt door de BUIG. In de gewijzigde programmabegroting 2018 was voor de BUIG een tekort begroot van 875.000 euro. Ten opzichte van de gewijzigde begroting 2018 is het tekort met 864.000 euro afgenomen. Deze positieve bijstelling bestaat uit een voordeel van 1,031 miljoen euro op de uitkeringslasten en een nadeel van 167.000 euro op de BUIG. Dit betekent dat er in 2018 nagenoeg geen tekort op de BUIG is.

BUIG

Begroting na wijziging

Werkelijk 2018

Verschil

Participatiewet/i-deel

40.310

39.279

-1.031 V

BUIG-budget (incl. herwaardering vordering)

-39.435

-39.268

167 N

Saldo (+ = tekort / - = overschot)

875

11

-864 V

Saldo in percentage van BUIG-budget

-2,2%

0,0%

BUIG-vangnetuitkering

0

0

0

Bedragen * 1.000 euro

Het overige voordelige saldo van 1,1 miljoen euro op dit taakveld wordt voor 900.000 euro veroorzaakt doordat de Klijnsma middelen voor kinderen in armoede nog niet volledig zijn besteed. Bij de resultaatbestemming wordt voorgesteld om hiervan 650.000 euro over te hevelen naar 2019 voor de projecten "Kansrijke Start" en de waarderingssubsidieregeling kinderen in armoede. Het resterende voordelig saldo van 200.000 euro wordt veroorzaakt door een hoger bedrag dat is teruggevorderd van cliënten dan in de begroting is opgenomen.  

6.5 Arbeidsparticipatie
Het voordeel op de lasten van 266.000 euro wordt met name veroorzaakt door een onderschrijding op de meerjarige incidentele projecten. Het voordeel op de baten van 268.000 euro wordt vooral veroorzaakt doordat Almelo een deel van de participatiewet uitvoert voor een aantal gemeenten. Deze dienstverlening wordt per saldo budgetneutraal uitgevoerd. De baten voor deze dienstverlening waren echter niet in de begroting 2018 opgenomen, waardoor er ten opzichte van de begroting een voordeel is ontstaan.

6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
Het nadeel op de baten van 618.000 euro wordt veroorzaakt door lagere eigen bijdragen. Een deel van de daling wordt veroorzaakt door veranderde regelgeving vanuit het Rijk, welke daarop van invloed is. Overigens hebben gemeenten geen inzicht in de eigen bijdrage per cliënt en per zorgsoort, omdat de eigen bijdrage wordt opgelegd en geïnd door het CAK. Dit bemoeilijkt een analyse.

De financiële afwikkeling van Victorie loopt via de gemeentelijke exploitatiebegroting, maar leidt niet tot een afwijking. Tegenover de terugvordering van de verleende subsidies over voorgaande jaren staat een voorziening.

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
Het nadeel op de lasten van 7,0 miljoen euro wordt met name veroorzaakt door vier factoren. Ten eerste zien wij een autonome groei van het aantal cliënten dat jeugdzorg krijgt. Hieraan liggen meerdere factoren ten grondslag, zoals betere vindbaarheid van de toegang tot hulp en toenemende en ook intergenerationele problematiek in Almelo. Ten tweede zien wij een groei in het aantal cliënten dat complexere jeugdzorg krijgt. Dit uit zich met name in een groei van de uitgaven op specialistische jeugdhulp en ondersteuning zelfstandig leven. Ten derde wordt het nadeel veroorzaakt door de wachtlijstproblematiek uit 2017. Doordat cliënten langer op hun behandeling moeten wachten, neemt de kans op duurdere zorg toe. Begin 2018 zijn de wachtlijsten met extra inzet van personeel grotendeels weggewerkt. Dit betekent wel nieuwe cliënten, met stijgende zorguitgaven tot gevolg. Deze uitgaven waren niet begroot.

6.81 Geëscaleerde zorg 18+
Het voordeel op de lasten wordt voor 2,3 miljoen euro veroorzaakt door een onderschrijding op het budget voor beschermd wonen. Deze onderschrijding wordt deels veroorzaakt doordat de AMvB reële tarieven nog niet is toegepast op de tarieven 2018 voor beschermd wonen. Daarnaast is er een wachtlijst voor beschermd wonen doordat er in de regio Almelo te weinig plekken zijn.
De gemeente Almelo is centrumgemeente voor de uitvoering van deze taken. Conform het regionaal convenant dienen alle ontvangen rijksmiddelen voor beschermd wonen ingezet te worden voor de hieraan gerelateerde zorg. Deze afspraak wordt in lijn met de raadsmotie, in 2019 in samenspraak met de regio geëvalueerd. Het positieve saldo van 2,3 miljoen euro is  gestort in de bestemmingsreserve centrumgemeente taken mo en bw. Zie hiervoor taakveld 0.10 reservemutaties.  
Het nadeel van 145.000 euro wordt veroorzaakt door maatschappelijke opvang. In 2018 zijn incidentele projecten geïnitieerd om versneld te werken aan het verbeteren van de doorstroming en het afschalen van duurdere vormen van hulpverlening. Het budget voor 2018 is hierdoor overschreden. Deze middelen zijn onttrokken aan de bestemmingsreserve centrumgemeente taken mo en bw. Zie hiervoor taakveld 0.10 Mutaties reserves.
Het voordeel op de baten van 146.000 euro wordt veroorzaakt door een hogere eigen bijdrage dan begroot is.

6.82 Geëscaleerde zorg 18-
Het nadeel op de lasten van 132.000 euro wordt met name verklaard doordat in 2018 de tarieven voor jeugdbescherming en jeugdreclassering met terugwerkende kracht zijn verhoogd met 7,5%. Dit is conform de uitkomsten van een landelijk kostprijsonderzoek voor jeugdbescherming en jeugdreclassering. De gemeente Almelo heeft geen invloed op deze kosten.

ga terug