Financieel terugkijken
Lasten per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | |
---|---|---|---|---|
2018 | 2018 | 2018 | N/V | |
7.1 Volksgezondheid | 2.162 | 2.625 | 462 | N |
7.2 Riolering | 6.832 | 6.739 | -94 | V |
7.3 Afval | 6.259 | 6.349 | 90 | N |
7.4 Milieubeheer | 3.921 | 3.112 | -808 | V |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 268 | 252 | -16 | V |
Totaal lasten | 19.442 | 19.076 | -365 | V |
Baten per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | |
---|---|---|---|---|
2018 | 2018 | 2018 | N/V | |
7.1 Volksgezondheid | 0 | -27 | -27 | V |
7.2 Riolering | -9.027 | -8.920 | 108 | N |
7.3 Afval | -8.775 | -8.838 | -63 | V |
7.4 Milieubeheer | -584 | -716 | -131 | V |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | -318 | -353 | -35 | V |
Totaal baten | -18.705 | -18.854 | -149 | V |
Saldo per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | |
---|---|---|---|---|
2018 | 2018 | 2018 | N/V | |
7.1 Volksgezondheid | 2.162 | 2.597 | 435 | N |
7.2 Riolering | -2.195 | -2.181 | 14 | N |
7.3 Afval | -2.517 | -2.489 | 27 | N |
7.4 Milieubeheer | 3.336 | 2.397 | -940 | V |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | -50 | -101 | -51 | V |
Totaal saldo | 737 | 223 | -514 | V |
Verschillen:
In de verschillenanalyse worden alleen de verschillen toegelicht tussen begroting en werkelijk die niet voortkomen uit kapitaallasten en de meerjarige incidentele projecten. Zie hiervoor de toelichting onder 2.2 Basisbegroting.
7.1 Volksgezondheid
Het beschikbare budget voor Gezond in de Stad is niet volledig besteed. Dit leidt tot een voordeel op de lasten van 142.000 euro. Daarnaast is er sprake van een nadeel, veroorzaakt door meerjarige incidentele projecten.
7.2 Riolering
De gemeente streeft 100 procent kostendekkendheid na bij riolering. Verschillen ten opzichte van de begroting worden verrekend met de egalisatievoorziening riolering. Op basis van de begroting werd rekening gehouden met een benodigde onttrekking uit de egalisatievoorziening van 606.000 euro. Bij het opmaken van de jaarrekening blijkt dat er slechts 200.000 euro onttrokken hoeft te worden. De belangrijkste afwijkingen bij riolering zijn:
- lagere kapitaallasten: er is een voordeel van 90.000 euro op afschrijvingslasten als gevolg van nog niet uitgevoerde projecten en een voordeel van 210.000 euro op de rente.
- hogere operationele kosten: 119.000 euro voor kosten van reiniging en onderhoud en vervanging pompen en gemalen.
- hogere baten rioolrechten van 198.000 euro.
Het resterende saldo van 14.000 euro op het taakveld riolering wordt veroorzaakt doordat een deel van het saldo, conform BBV, betrekking heeft op andere taakvelden. Zo wordt het deel dat betrekking heeft op kwijtschelding verantwoord op het taakveld 6.3 inkomensregeling.
7.3 Afval
Het resterende saldo van 27.000 euro op het taakveld afval wordt veroorzaakt doordat een deel van het saldo, conform BBV, betrekking heeft op andere taakvelden. Zo wordt het deel dat betrekking heeft op kwijtschelding verantwoord op het taakveld 6.3 inkomensregeling. |
7.4 Milieubeheer: De belangrijkste verschillen aan de lastenkant zijn:
- Niet gerealiseerde taakstelling van 150.000 euro op het centraliseren van toezicht en handhaving. Met ingang van 2019 maakt Stadstoezicht onderdeel uit van de gemeentelijke organisatie en zal de taakstelling structureel worden ingelost.
- Voordeel van 105.000 euro door minder uitgaven voor bodemonderzoeken en bodemsanering.
- Nadeel van 105.000 euro door enkele onvoorziene kosten bij toezicht en handhaving. Onder andere voor een ontruiming aan de Grote Bavinkelsweg, externe juridische advieskosten voor twee handhavingszaken, en het project breedplaatvloeren.
Het voordelige saldo op het taakveld wordt verder verklaard door meerjarige incidentele projecten en kapitaallasten.