Financieel terugkijken
Lasten per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | |
---|---|---|---|---|
2018 | 2018 | 2018 | N/V | |
5.1 Sportbeleid en activering | 3.652 | 3.638 | -14 | V |
5.2 Sportaccommodaties | 1.471 | 1.308 | -163 | V |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 3.081 | 3.269 | 188 | N |
5.4 Musea | 105 | 105 | 0 | V |
5.5 Cultureel erfgoed | 23 | 23 | 0 | N |
5.6 Media | 2.098 | 2.113 | 16 | N |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 6.118 | 6.284 | 166 | N |
Totaal lasten | 16.549 | 16.740 | 191 | N |
Baten per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | |
---|---|---|---|---|
2018 | 2018 | 2018 | N/V | |
5.1 Sportbeleid en activering | -1 | 0 | 1 | N |
5.2 Sportaccommodaties | -357 | -390 | -33 | V |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 0 | -47 | -47 | V |
5.4 Musea | 0 | 0 | 0 | N |
5.5 Cultureel erfgoed | 0 | 0 | 0 | N |
5.6 Media | 0 | 0 | 0 | N |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 0 | -175 | -175 | V |
Totaal baten | -358 | -612 | -254 | V |
Saldo per taakveld | Begroting na wijziging | Werkelijk | Verschil | |
---|---|---|---|---|
2018 | 2018 | 2018 | N/V | |
5.1 Sportbeleid en activering | 3.651 | 3.638 | -13 | V |
5.2 Sportaccommodaties | 1.114 | 917 | -196 | V |
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 3.081 | 3.221 | 140 | N |
5.4 Musea | 105 | 105 | 0 | V |
5.5 Cultureel erfgoed | 23 | 23 | 0 | N |
5.6 Media | 2.098 | 2.113 | 16 | N |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 6.118 | 6.109 | -9 | V |
Totaal saldo | 16.190 | 16.128 | -63 | V |
Verschillen:
In de verschillenanalyse worden alleen de verschillen toegelicht tussen begroting en werkelijk die niet voortkomen uit kapitaallasten en de meerjarige incidentele projecten. Zie hiervoor de toelichting onder 2.2 Basisbegroting.
5.2 Sportaccommodaties
In het kader van de organisatieontwikkeling wordt momenteel onderzoek gedaan naar de meest bedrijfsmatige inzet van tractiemiddelen. In afwachting van de uitkomsten van dit onderzoek hebben er geen investeringen in tractiemiddelen plaatsgevonden. De stelpost kapitaallasten tractiemiddelen is daarom niet aangewend (32.000 euro). Ook de stelpost voor kapitaallasten sport van 75.000 euro is niet aangewend. Aan de ene kant werd dit veroorzaakt doordat in afwachting van besluitvorming over de privatisering van de buitensport, investeringen in sportaccommodaties zijn uitgesteld. Aan de andere kant hebben meerdere sportverenigingen, met het oog op de per 1 januari 2019 van kracht geworden subsidieregeling rond de verruiming van de Btw-vrijstelling op sport, hun geplande investeringen doorgeschoven. Hierdoor is er nagenoeg geen beroep gedaan op de subsidieverordeningen. Op basis van signalen uit de verenigingen en de reeds ingediende aanvragen/verzoeken, dient voor 2019 rekening gehouden te worden met een inhaalslag.
5.7 Openbaar groen en (open lucht) recreatie
In het kader van de organisatieontwikkeling wordt momenteel onderzoek gedaan naar de meest bedrijfsmatige inzet van tractiemiddelen. In afwachting van de uitkomsten van dit onderzoek hebben er geen investeringen in tractiemiddelen plaatsgevonden. De stelpost kapitaallasten tractiemiddelen is daarom niet aangewend (104.000 euro). Deze terughoudendheid ten aanzien van nieuwe investeringen leidt er wel toe dat er meer onderhoud aan het wagenpark heeft plaatsgevonden, met als gevolg een overschrijding op de exploitatielasten van tractiemiddelen. Het positieve resultaat bij de baten is te verklaren door het incidentele verkoopresultaat van tractiemiddelen (170.000 euro).